Digital journalistik er et relativt nyt fænomen, der på én gang udfordrer og viderefører journalistikken, som den har set ud gennem det seneste århundrede. For digital journalistik omfatter brugerdeltagelse, deadlines hvert 5. minut og mediekonvergens såvel som traditionelle redaktionelle rutiner og klassiske journalistiske værdier. På den måde er det en paradoksal størrelse, der spænder over både forandring og kontinuitet, og som fortsat rummer et stort udviklingspotentiale i det digitaliserede samfund.
Det er i korte træk det, min nye bog Digital journalistik handler om. Den har været (for) længe undervejs, men jeg er meget glad for og stolt over, at den nu er udkommet på det danske forlag Samfundslitteratur som en del af deres serie Kort og præcist om medier og kommunikation.
Bogen er skrevet som en kort (110 sider) og letlæst introduktion til den digitale journalistik og dens formater, forandringer og forretningsmodeller. Fokusset er primært på danske forhold, men der inddrages også eksempler fra den internationale medieverden. Så den kommer omkring Berlingske, Ekstra Bladet og Tyngdepunkt såvel som New York Times, Verdens Gang og Tuscaloosa News.
Den er primært rettet mod medie-, journalistik- og kommunikationsstuderende – på sin vis er den skrevet som den bog, jeg selv manglede, da jeg underviste i medievidenskab og journalistik. For at gøre bogen særligt velegnet til undervisning, afsluttes hvert kapitel af en liste med anbefalet videre læsning samt arbejdsspørgsmål til undervisnings- og eksamensbrug. MEN: Jeg har gjort mig umage for, at bogen også bør kunne læses af andre, der er interesserede i journalistikken og dens udvikling i den digitale tid. Så den er altså ikke kun til studerende.
Jeg håber, I vil gå ombord i Digital journalistik, at den kan være til om ikke ligefrem glæde så gavn, og at I vil tage godt imod den. God læselyst.
PS: I forbindelse med udgivelsen deltager jeg i et par arrangementer. Vigtigst er et dobbeltarrangement med dygtige Anette Grønning fra SDU, hvor vi taler om vore respektive områder (hendes er digitale samtaler), og forlaget byder på forfriskninger. Det finder sted 5. februar kl. 15:15-17:15 på Syddansk Universitet i Odense og 28. februar kl. 15-17 på IT-Universitet i København.
Bogens data:
- Forlag: Samfundslitteratur
- Udgivet: 2018
- Sider: 110
- Sprog: Dansk
- ISBN: 9788759319499
- Vejledende udsalgspris: 118 kr.